Cel projektu
Celem projektu Knowledge@Work - zintegrowany model kształcenia przez całe życie na uczelniach wyższych jest wzmocnienie potencjału dydaktycznego polskich uczelni poprzez opracowanie i wdrożenie zintegrowanego modelu uczenia się przez całe życie Knowledge@Work, pozwalającego na integrację kilku form kształcenia ustawicznego w ramach studiów podyplomowych. Model przyczyni się do zwiększenia elastyczności programu nauczania, a także zwiększy użyteczność tych studiów podyplomowych dla rynku pracy. Będzie to możliwe poprzez włączenie do programów studiów zestawu kompetencji kluczowych wymaganych przez pracodawców.
Projekt zakłada mocne ukierunkowanie na ukształtowanie u słuchaczy wysokiego poziomu kompetencji kluczowych pożądanych na współczesnym rynku pracy. Zgodnie z wnioskami ujętymi w raporcie PARP „Foresight kadr nowoczesnej gospodarki” niezależnie od sektora gospodarki kadra pracownicza i menedżerska powinna oprócz wiedzy specjalistycznej posiadać wykształcone kompetencje kluczowe:
- Autoprezentacja
- Funkcjonowanie w otoczeniu międzynarodowym
- Komunikacja interpersonalna
- Kreatywność
- Ochrona własności intelektualnej
- Praca w zespole
- Ugruntowane podstawy matematyki
- Zarządzanie wiedzą
- Zarządzanie zespołami
- Znajomość technologii informatycznych
W ślad za tym modele kształcenia słuchaczy studiów podyplomowych muszą ulec zmianie – powinny opierać się na uznaniu zgromadzonego już doświadczenia, autonomiczności i odpowiedzialności osób dorosłych oraz na ścisłym związku uczenia się z pracą zawodową. Studia podyplomowe pozostają zdominowane przez podejście liniowe, gdzie edukacja dorosłych, pracujących osób jest bardzo zbliżona do edukacji uczniów i studentów.
Ścieżka kształcenia według modelu Knowledge@Work
Realizacja polityki uczenia się przez całe życie wymaga unowocześnienia formuły nauczania osób dorosłych na uczelniach wyższych poprzez:
- standaryzację programów studiów zapewniających możliwość porównywania zakładanych efektów kształcenia
- przygotowanie Brokerów edukacyjnych do pełnienia roli wsparcia słuchaczy przy ustalaniu zindywidualizowanych ścieżek kształcenia oraz wsparcia Uczelni w kształtowaniu oferty studiów podyplomowych
- wprowadzenie zindywidualizowanych ścieżek kształcenia – 30-40% programu studiów to kompetencje kluczowe dobrane do indywidualnych potrzeb i predyspozycji słuchaczy
- diagnozowanie kandydatów na studia podyplomowe pod kątem posiadanego poziomu kompetencji kluczowych (Barometr Kompetencji Kluczowych)
- wspieranie słuchaczy i wykładowców na studiach podyplomowych za pomocą nowoczesnych technik kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia na odległość (e-Learning, m-Learning)
- uznawanie wiedzy i umiejętności zdobytych poza formalnym systemem kształcenia
- dopasowywanie oferty studiów podyplomowych do potrzeb rynku pracy reprezentowanego przez pracodawców i pracowników